lauantai 19. tammikuuta 2019

Autoilusta

Mietin tässä, ettei vaikuta kovin viisaalta. jos sivistyneistö voi matkustaa vain bussilla ja junalla. Tavallinen hyvä elämä ja vapaus vaativat sitä, että voi mennä ongelmattomasti monenlaiseen paikkaan, moniin tapahtumiin, harrastuksiin, työpaikkoihin, kauppoihin, metsäretkille, mökkeilemään ja jopa matkouille. Siksi vaikuttaa kovin tarpeelliselta, ettäyksityisautoilu olisi mahdollista, mikä taas merkitsee, että sen energiankulutus täytyisi saada alas. Mutta painaako henkilöauto puolitoista tonnia tms? Eikö ilmanvastuksen voittamiseen riittäisi jo sata kiloa plus matkustaja, tms? Luulisi energiankulutuksen olevan suoraan verrannollinen ajoneuvon painoon. Vai eikö koria ja moottoria saa kevyemmiksi? Ilmanvastuksen kannalta auton etuosan tarttis kai olla kolme kertaa polkupyörää leveämpänä sitä kolme kertaa painavampi matkustajien ja lastin kanssa, jos ajavat yhtä lujaa, mutta voihan ilmanvastus riippua ajoneuvon muodosta. Ja sivusuuntaan voiko olla, että tarttis tuulella ottaa lisälastia tai jättä ajamatta?

9. huhtikuuta 2019   Mielestäni on hyvä, että ympäristöystävällisiä autoja kehitetään, mutta jos ne ocvat uusia ja osin elektronisia, niin niiden toimivuus on epävarmaa ja korjaaminen vaikeaa tavalliselle autoilijalle. Niinpä, jos pyritään siirtymään kokonaan niihin, etenkäänliian pian, niin siirrytään siis epä'varmempiin kulkupeleihin, mikä on sotilaallisesti kovin epäviisasta, jso muilla kerran on vanhat hyvin toiumiviksi todetut autot käytössään,ja tiestöä pitkinhän pääsee kauaksikin. Jos siis on mahdollista aiheuttaa, että suomalaiset olisivat autoton kansa, niin kyllä se on sotilaallisesti niin iso puute, että siihen voi koko kansa kuolla, tulla tapetuksi, nopeastikin. Silloin olisi siis ympäristöystävällinen kansa tullut tapetuksi eikä moinen edistä edes ympäristöasioita. Jos asioista päätää eduskunta yhdessä, niin silloin vihreidenkin on otettava käytännön sotilaalliset näkökohdat huomioon eikä oletettava,e ttä jos joku muu miettii niitä, että ne sillä jo olisivat tulleet päätöksenteossa täydestio huomioonotetuiksi. Ratkaisuna olis siirtyä ympäristöystävällisiin autoihin osittain, ei kuitenkaan liian suurelta osin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vaihdoin tämän blogin nimen

 Tämän blogin nimi oli siemmin "Ympäristökysymysten ratkaisemisen suurista linjoista". Vaihdoin eilen sen uudeksi nimeksi "Ra...